Friday, September 19, 2014

Melayu berani sesama Melayu saja

Salam. Sekarang sudah berada di Jordan. Dikejutkan dengan berita taknak berdiri ketika Negaraku dimainkan. Mungkin beliau bukan rakyat Malaysia.

Isu ini bukan baru. Ramai sangat yang kurang hormat dengan identiti dan lambang negara kita. Ada juga yang menghina dan memperlekeh negara sendiri. Boleh dianggap pengkhianat. Tapi mereka sudah lali kerana mereka buat masalah, kemudian minta maaf dan boleh hidup macam biasa.

Diskriminasi. Kita terlalu meninggikan bangsa lain? 
Mungkin ya. Contohnya, kes Kiki CDM.
Siap ada rakaman, disebarkan di mana-mana, malah ada yang sanggup menghabiskan masa mengekori dia ke rumah. Hinaan, cacian, makian, semuanya ditujukan kepada Kiki tanpa seorang pun mempersoalkan apa yang 'Uncle' itu ungkapkan dalam pertengkaran tersebut. 

Satu Malaysia kenal Kiki. Terus dihina. Oleh bangsa sendiri. 
Satu Malaysia kenal dan tahu lagu Negaraku, bukan? Tapi kenapa bila lagu Negaraku dihina sebegitu rupa, tiada pun orang Melayu yang bangkit menjadi hero? Takut ke? Kecut ke? Hanya berani memijak kepala bangsa sendiri? 
Tanya, fikir.

Niat menulis tidak langsung berkisar mengenai perkauman. Ini soal maruah negara. Jika kita sendiri tidak hormat pada negara kita, siapa lagi?
Selamat Hari Malaysia!

Tanya, fikir. Chow.

No comments:

Post a Comment