Thursday, September 11, 2014

Denggi: Membunuh atau dibunuh

Salam. Masa darjah 6 dulu, aku pernah ditahan kat wad apabila disyaki demam denggi. Maka 100 plus pun menjadi minuman ruji. Bacaan platelet diambil. Petang tu juga, aku dilepaskan dari wad. Dapat MC beb.

Apa puncanya? Rumah aku kotor? Air bertakung? Berjangkit dari orang lain? Tak. Kadang-kadang puncanya bukan dari kesilapan kita tapi orang lain.

Rumah sebelah aku disewa orang Siam. Diorang kerja restoran milik jiran aku juga. Semak. Rumput setinggi lutut. Sampah merata-rata. Air bertakung. Tidaklah rasis, cuma ini faktanya apabila pendatang tinggal di negara kita. Serba kotor. Memalukan. Yang dapat kesannya ialah orang tempatan.

Sejak itu, mama selalu juga bagitahu tuan kepada pekerja Siam ni supaya bersihkan rumah, bersihkan rumah. Perubahan? Tak sampai 1% pun. Diorang bukan kisah pun, bukan negara diorang.

Kemudian, jiran hujung taman pulak disyaki denggi. Pegawai Kementerian Kesihatan datang rumah, cek semuanya. Dia datang rumah aku, aku ajak masuk, aku tunjuk laman belakang rumah Siam tu. Pandai-pandailah tuan budak-budak Siam ni jawab. Kena saman ke denda ke, lantak kau.

Sebenarnya, tanpa kita sedari, kesalahan kita, kecuaian kita akan mendatangkan keburukan kepada orang lain. Akhirnya, kita dah bunuh orang tanpa kita sedari berpunca daripada sikap buruk kita sendiri. Hidup biar miskin, jangan miskin adab dan jangan membunuh.

Sayangilah bumi kita. Chow.

No comments:

Post a Comment