Sunday, April 27, 2014

Last minute



Assalamualaikum. Apa khabar? Aku selsema sikit.

Aku seorang last-minuter. Senang cerita, semua benda aku suka kumpul, 
then lastly, baru aku mula buat.

Keburukan? Memang banyak. 
Aku pun tak tahu kenapa aku still seorang last-minuter even aku tahu keburukan dia banyak tahap goku.

1- Kelam kabut
Memang semua benda jadi tak teratur. Sana-sini bersepah. Material exam, sehari sebelum exam baru download, baru nak selak. Dangerous gila.

2- Resah
Confirm, aku akan rasa resah. Tengah main game, layan lagu, hati resah manjang. Ye lah, orang lain dah habis hadam material, aku hadap pun belum. 
Senang cerita, aku hidup dalam keadaan yang serba resah lah.

3- Tanggapan orang
"Belajar weyh", "kau dah habis ke". Ni semua dialog common la kalau diorang nampak batang hidung aku. 
Jawapan aku? "Belum", sambil sengih kambing la ofkos.

4- Risiko nak faham
Aku boleh je habiskan material, main skip-skip, tackle soalan.
TAPI! Aku tak jamin aku betul-betul faham. Aku tawakal je la apa yang aku baca masuk, dan apa yang aku tak baca, tak masuk. Siyes, tak tipu.

Teruk kan? Memang teruk wey. Belajar medic/dentistry bukan senang. Material banyak gila. TAPI, kenapa aku still a last-minuter? Nah, ini sebab dia:

1- Style
Memang style aku gini. Aku takkan boleh study kalau otak aku tak kosong lagi. Bukan kosong semata-mata, maksud aku, kosong is fully prepared to be filled with new data. Haaa style kan? HAHAHA!

2- Ketenangan
Tadi cakap resah? Tu masa sebelum belajar. Tapi bila aku dah start enjin, aku memang tenang baca. Senang je masuk. Sebab aku dah fully prepared untuk that new data.

3- Laju
Aku memang bukan budak pandai. Kebolehan aku hanyalah boleh membaca laju. Macam scanner la. Bila aku laju, aku rasa ada force yang push aku. 
Itu pasal aku lebih fokus. Senang cerita, aku rasa tercabar dan thrilled!

4- Keseronokan
Bila last minute ni, kau seorang je tahu betapa susahnya dan menyesalnya tak belajar awal. Dan penyesalan itulah yang keep on pinching your brain, 
"kamon, kamon! Nak tak nak kau kena baca". 
Yes, penyesalan itu yang menjadikan aku seperti ini.

5- Kualiti
Aku jamin, bila kau dah sepenuh hati dan fokus kat kerja kau dalam masa yang singkat, kualiti dia terbaik dari ladang. Tak percaya? 
Cuba kau pergi masak. 5 minit je kau ada masa. Dengan rushingnya, dengan laparnya, kau akan pergi masak sepenuh hati. Pure cooking la orang kata. Berbeza dengan masak santai, takde pressure, masak pun suam-suam je. Macam tu juga aku.

Aku menulis ni, bukan untuk brainwash korang to be last-minuter, 
tapi aku cuma nak bersihkan nama kami golongan last-minuter. 
Kami tahu, cara ni bahaya. Tapi jangan risau, memang cara kami begini. 
Kalau boleh ubah, kami ubah, tapi kalau tak boleh, biarkan sajalah. 
Jangan berhenti push kami untuk jadi early-minuter. 

Thanks for reading, assalamualaikum. 
#Esok aku exam, doakan :D


2 comments:

  1. oitt... dah2 la jd last minuter.. at one point, it will no point to be a last minuter.. ^_^

    ReplyDelete