Monday, January 20, 2014

Jaga MULUTMU der


Assalamualaikum. Hai, pekabo? Alhamdulillah, aku pun sihat.
Der, nak cerita ni, dah tahun baru ni, macam-macam azam kan, MULUT  kita ada azam baru tak? Ke sama je lancang macam tahun lepas?

Terlajak perahu boleh undur, terlajak kata merana diri. Dari zaman dulu kita dah diingatkan pasal ni. Masing-masing tahu, kerana mulut badan binasa tapi berapa ramai yang sedar yang dia tengah membinasakan bukan saja diri dia malah diri orang lain gak?

Ada orang memang jenis mulut lancang, laser, dia expect kita faham dia. Ok takpe tapi lama-lama, orang meluat jugak der . Bahaya. Takut nanti salah faham, sakit hati semua bercampur. Bala bala.

Kita selalu rasa pendapat kita betul, kita nak orang terima. Itu lumrah. Biasalah tu. Tapi sedar tak, dek kerana terlalu keras kepala dan tak pedulikan perasaan orang lain, kita dah sakitkan hati orang? Salah dengan Tuhan boleh doa minta maaf, salah dengan orang, kau pergi depan dia, kau minta maaf. Tu je caranya.

Apa pun pendapat kita, pendapat orang kita hormat. Jangan keras kepala. Letak akhlak dan budi bahasa tinggi-tinggi. NOMBOR 1. Tak perlu nak hebah-hebah pun, bukan susah nak jaga bahasa der. 

Sekian, post ni umum tapi siapa terasa, mohon terasa dalam-dalam. Puas aku perhati. 
Maaf salah silap, terima kasih baca.
Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment