Tuesday, April 29, 2014

Aku Dah Letih



Assalamualaikum. Semoga korang sihat selalu. 

Dah hampir 3 tahun aku belajar Dentistry kat tempat orang. 
Tekanan dia lain beb. Ni aku nak cerita:

1- Of course, material kitorang banyak. Banyak, tak jadi masalah. Jadi masalah bila tiada sistem yang teratur. 

2- Arab takde sistem. Masuk lab, tengok video je banyak. Masuk lab, kena bawak gigi sendiri. Banyak benda kena buat sendiri. Pihak Universiti macam tak banyak buat benda.

3- Perangai arab tu sendiri. Tadi, dalam lab, dah serupa pasar dah dia punya hingar. God, please make them better. TAPI, kat Malaysia pun aku rasa lebih kurang je perangai student kita.

4- Pengangkutan ke U yang jauh. Dari rumah, pergi dulu ke stesen bas, then baru gerak ke U. Masa diperuntukkan, 45 minit paling cepat boleh sampai.

5- Musim panas dah mula. Bila balik rumah, turun bas, peh, rasa lain macam panas dia. Paling panas boleh pergi, 36-40 degree celsius. Serius.

6- Sesama melayu. Aku letih tengok perdebatan sia-sia yang banyak student kat Irbid, Jordan ni buat. Takyah la debatkan benda-benda yang tak perlu ni.
Keruhkan keadaan je lebih.

Kenapa aku baru cerita walaupun dah hampir 3 tahun duduk sini?

1- Aku dah sampai tahap fatigue. Ponteng kelas. Burnout. Belajar pun kadang-kadang sekali lalu. Rimas dengan kondisi masyarakat.

2- Nak cerita bahawa duduk oversea bermakna penyeksaan. Mental dan fizikal.
Aku tumbuk je orang yang cakap best gila duduk oversea.

3- Duduk oversea memang best, bab makan. Bab masyarakat tempatan, bolehlah, tapi banyak sangat yang buruk berbanding baik.

4- Aku taknak korang yang duduk oversea ni datang sini dengan tanggapan bahawa oversea ni indah. Datang sini, struggle, belajar elok-elok, jadi produk yang terbaik.

5- Setiap kali aku letih, aku ingatkan diri, bersusah dulu, bersenang kemudian.
Walaupun aku cepat fed-up, aku syukur kerana letih itu datang. 
Ini bermaksud aku ada buat something kat oversea ni, bukan sekadar tangkap gambar dan fake the life saja.

Sekian, terima kasih. Assalamualaikum.
#nopainnogain

No comments:

Post a Comment