Thursday, May 1, 2014

Aku Skeptik Sekolah Agama (ASSA)



Assalamualaikum. 
Habis sekolah rendah agama dulu, aku nekad taknak belajar arab. 
Memang aku taknak belajar. Tawaran ke SMKA aku tolak mentah-mentah.
Aku memang taknak.

Masuk SMK, kemudian ke Sekolah Sains. Mengikut percaturan, alhamdulillah.
Fly oversea Jordan. Ok, peluang menuntut ilmu. Bermulalah budaya arab dalam hidup aku.

Ini bukan masalah, aku boleh adapt. Yang masalahnya ialah SEGELINTIR daripada pelajar Malaysia kat sini (Irbid, Jordan).

1- Kebanyakan mereka ialah pelajar dari sekolah agama.
Aku memang pandang tinggi dak-dak sekolah agama. Serius. 
Pandai cakap arab, hafiz, hafal dalil dan perangai pun baik-baik.

Masalah terjadi bila satu-persatu pandangan aku meleset.
Masalah disiplin. Masalah adab. 

Aku ingatkan, kat sini, aku paling teruk. Rupanya ada lagi teruk dan lebih menyedihkan, ada yang datang dari sekolah agama.

Ingin aku tekankan, memang budak sekolah agama pun manusia biasa. 
Tak terlepas dari kesilapan. Tapi aku still culture shock la sebab aku ingat budak sekolah agama semua baik. Dak-dak sekolah agama dapat ilmu lebih, ye lah, semua ilmu berkaitan al-quran dan sunnah. Kami ni sekolah biasa je.

Sejak akhir-akhir ni, laki ngan perempuan tak kisah dah sekolah apa, 
gaul dah macam kuah rojak pun takde hal. Komon sen? Campak laut.

Aku taknak imej sekolah agama tercalar hanya kerana segelintir produknya yang tersilap langkah. Mohon jaga nama baik sekolah kita.

Sekian, jangan jadi fitnah agama. Terima kasih.

2 comments: