Monday, April 27, 2015

Less I have, more I gave



Salam. Kejadian berlaku di Restoran Meqbel. 
Sedang aku asyik menanti shawarma aku siap, badanku disentuh oleh sesuatu. Sesuatu yang asing. Kepala ku tolehkan ke belakang. Memang asing.
Seorang lelaki 40-an botak tengah berdiri di belakang ku.

Belum sempat aku meluahkan kata-kata, otak aku bertindak lebih cepat menutup pintu mulutku. Isyarat yang dihantar menyatakan bahawa lelaki ini kurang sihat. Biarkan saja.

Memang betul. Wajah dia memang tak asing. Semua orang kat Irbid ni rasanya tahu. Dia memang kurang sihat. Berjaket merah, berseluar lusuh dan ber'boot'.
Tiba-tiba, mamat meqbel (restoran shawarma) tu bersuara.

"Nak apa? Nak roti?" laki kurang sihat tu mengangguk tanda setuju.

"Nah" sekeping roti berinti diberikan. 

Belum pun hilang keterujaan aku, laki merah tu bagi botol air kecik kepada mamat meqbel.

"Buat apa botol ni?" tanya mamat meqbel.

"hmm hmm" laki merah menjawab sambil buat isyarat tangan pusing-pusing.

Rupanya, dia mintak tolong mamat meqbel bukak kan botol air tu. Lepas botol air dibuka, laki tu jalan sambil makan dan minum. Bahagia.

Shawarma aku pon siap. Aku balik rumah. Meqbel oh meqbel.
Begitu mudah kau mengajar aku erti memberi.
Sekejap je. Tak sampai 5 minit, Tuhan bagi kejadian ni.

Betapa kemanusiaan tu masih wujud walaupun dalam sekecil-kecil hal.
Kita mungkin nampak yang buruk kat mana-mana setiap masa tapi kita terlepas benda baik yang kecik-kecik ni.

Erti hidup pada memberi.
Takde duit tak semestinya tak boleh memberi.

"The less I have, the more i gave"
-Metallica

No comments:

Post a Comment