Monday, May 6, 2013

Demokrasi Mudah

Assalamualaikum. Apa khabar semua? PRU 13 dah habis. 
Malas nak ulas sebab BN menang yahoo!
Then, timbullah DP Hitam. Jujur cakap, saya hormat mereka yang betul-betul faham akan tindakan mereka itu. Kalau setakat nak trending, boleh berambus.

Kata mereka, demokrasi sudah tiada. Jawapan saya mudah, kalau tiada demokrasi, 
pilihan raya takkan berjalan, AUKU takkan dimansuhkan dan banyak lagi. 

Saya persoalkan kembali, apakah demokrasi itu membenarkan semua permintaan kita ditunaikan? Mungkin sesuatu itu kita rasa penting untuk kita, tetapi pada masa yang sama menyusahkan orang lain. Malas nak ulas, korang dah besar hehe.

Hari ni topik 'Demokrasi Mudah'.

Kita sembang sana sini kata 'RIP democracy' bagailah, tapi adakah demokrasi kita, kita jalankan? 


Kita sembang demokrasi, tapi kita merokok di kedai makan atau di tempat awam, 
adakah itu demokrasi? 
Kita lupa bahawa tak semua orang merokok dan tak semua orang boleh menghidu asap rokok. Pastu asap masuk makanan, habis bertoksik makanan tu. Pastu orang lain makan. Alah, banyak kesannya. Itu belum merokok dalam bas lagi. 




Kita sembang demokrasi, tapi kita bising masa kawan kita belajar (aku selalu buat ni huhu). Kita patut hormat diorang, jangan buat bising, diorang tak boleh nak fokus. Dalam library, dah serupa pasar malam pun ada.


Kita sembang demokrasi, tapi kita guna kata kesat dalam bercakap (selalu buat jugak T.T). Kita lupa, kata-kata kesat itu menyakitkan hati kawan kita, itu juga melanggar konsep demokrasi.

Kita sembang demokrasi, tapi adakah kita jujur?
Bila tiba bab SPBT, Skim Pinjaman Buku Teks, ramai pulak yang dapat (zaman saya dulu la). Tengok kereta mak ayah canggih, moden, sport bagai, tapi anak dapat SPBT. 
Tak logik kan? Sedar tak, kita tak demokrasi dalam hal ni? Kita dah ambil hak orang lain.


Kita sembang demokrasi, tapi hubungan kita dengan ahli rumah kita macamana? Duduk bilik sorang-sorang, adakah itu demokrasi? Lupakah kita, bahawa kita ada tanggungjawab kepada ahli rumah kita? Bukan sekadar bayar sewa, bayar duit dapur, tak! Itu hanya satu daripada tanggungjawab kita. Tanggungjawab kita lebih banyak, tanya khabar, senyum, doakan dalam solat, sembahyang sama-sama, masak sama-sama, berhibur, bergurau senda, itu semua tanggungjawab kita. Kalau setakat bayar sewa je, baik kamu keluar, duduk bilik sewa sorang-sorang, habis cerita.

Kesimpulannya, demokrasi tidaklah bermaksud semua orang dapat apa yang dia nak. Demokrasi bermaksud adil dan saksama dalam keadaan tertentu sahaja. Ada masa, demokrasi itu dah terhidang, tapi kita yang tak nampak kerana dah tertutup hati. Kalau semua benda demokrasi, Raja-raja dan Sultan-sultan kita dah lama 'bungkus'. Ada masa, demokrasi membunuh. Suatu hari nanti, korang akan faham. 

Akhir kata, jangan sedih, keadaan PRU kita sekarang ini untung untuk kedua-dua pihak, baik BN mahupun PR kerana mereka saling bersaing dalam menzahirkan yang terbaik untuk kita semua. Jangan bermasam muka, politik itu tidak terbanding dengan kebahagiaan yang kita ada sekarang ini. Sekian, terima kasih.

+Demokrasi, kita yang laksanakan+

3 comments: