Monday, December 19, 2011

Poly Ethics or Politik ?



"OH GOD! Amende lak politikpolitik ni..ahh poyo..."
Mesti ada yang fikir macamni haha, depends kat korang :)


Assalamualaikum, bertemu kembali hahaha, ape kabo pembaca? Harap sihat selalu ya...

Words of the week : Bendera, UMNO, AUKU, Mahasiswa, ludah


Orang tua : Jangan sampai kami ludah muka kamu
Mahasiswa : Main tarik bendera (beradab katanya, siapa yang tahu kan)


First of all, you guys can call me 'follower', 'old-fashioned thinker', 'orang kerajaan',    
I admit it :)
BUT, aku follow yang betul saja, and the one that is wrong, aku tolak awalawal.
Every side ada baik buroknya, no one's perfect but they're trying to improve themselves in the meantime right ?


Aku nak cerita pendapat aku dari dua sudut, mungkin tidak tepat dan tidak memuaskan hati korang, namun ini hanya pendapat dari empunya diri yang cakap tak serupa bikin juga.. hahaha


Aku, mahasiswa, korang, mungkin mahasiswa juga majoritinya. Kita semua dalam alam mahasiswa, alam remaja, alam kenal dunia, alam nak up. Bagus, ramai yang matang mentalitinya, jauh visinya. Aku salute orang macamni. Ada juga yang buat tak endah langsung, terus terusan dengan dunia sendiri, hahaha apa punya orang daa, bom meletup sebelah telinga pun boleh kata 'entah' :D Okay, mahasiswa yang berani dan berfikiran seribu tahun ke hadapan ini memang bagus and very promising indeed.


But, ada yang 'terlebih'. Habis semua orang salah, and dalam konteks ni, semua yang kerajaan buat, salah. 
Ya, tidak dinafikan ada yang salah, tapi perlukah mengutuk? Perlukah menghina? Perlukah membuat kekecohan di tempat awam? HEY! Kaum lain, dunia tengoklah, korang tengah memalukan MALAYSIA, tanah air korang sendiri.Baliklah rumah, belajar, tolong keluarga, beribadah sikit. Tambah amal.
Korang nak hak korang, buat la sendirisendiri, kata berani,pergilah ofis, tempat yang sesuai, yang sepatutnya, apa hal jalan ramairamai tengah panas, bodoh. 
Banyak salurannya nak buat pembetulan, ada adab dia. Ini tak, terjah habis semua tempat. 


Ya, mungkin pandangan kita tidak diterima, tidak diendah, 
namun ingatlah katakata Tan Sri Dato' Dr. Nordin Kardi,

"Awak nak orang dengar suara awak, lama masanya, saya menulis, mengkritik berpuluh tahun baru dipandang, 
kalau awak tak sabar, awak ialah orang yang SOMBONG..."

Nampak? Ada tekniknya, tak payar bazir peluh, beliau dapat jumpa Tun Mahathir lagi tau, kritikan secara bijak itu wajib.

One more things, umur kita baru berapa ? Paling tua boleh pergi pun 24 25 (mahasiswa) hahahaha... 

Tun Mahathir berapa ? Dato' Seri Anwar Ibrahim berapa tua pulak ? 

Hahaha mudanya kita berbanding mereka, kalau kita nampak bukitlah katakan, diorang nampak apa yang ada di sebalik bukit tu tau. Tak lupa juga pemimpinpemimpin seperti Nik Aziz dan lainlain. Mereka semua sangat berkaliber. Ada masa mereka tersilap, tapi jangan pula kita lupa apa yang telah mereka sumbangkan. Pengalaman kita tidak sebanyak mereka. Janganlah kita mengkritik terlalu awal kerana kita tidak tahu apa yang para pemimpin kita pandang dan fikirkan. Tidak mungkin mereka dapat memuaskan hati semua rakyat dibawah pemerintahannya. Harap faham. Hormatilah pemimpin kita. 

Oh, ada orang cakap, kalau hormat sebab jasa lapuk, sekarang ni diorang teruk, buat apa?? 

"UMNO dulu lain dengan sekarang. Corrupt!" 

Eh, habis tu, kalau takda dulu, macamana boleh ada sekarang? Yang salah jangan dibiarkan mengaburi perkara betul yang pernah diusahakan. Kesilapan itu ialah manusia. Janganlah hanya kerana benci dan mementingkan diri sendiri, habis mata kita dibutakan daripada melihat kebaikan yang pernah seseorang itu lakukan.

Nampak? Sabar, rasional dan tenang itu perlu ade dalam diri mahasiswa. Bertindak satu persatu, dan jangan banyak melatah. Lengkapkan ilmu di dada, dah penuh nanti, baru cakapcakap korang akan didengari ramai, termasuklah para pemimpin. Kalau yang meludahludah tu, biarkanlah mereka. Asalkan mereka tidak menyentuh anda, baguslah itu. Lumrahlah, budakbudak, remaja Malaysia, cakap orang sebaya kita ni, berapa ramai saja yang nak dengar tapi tak mengapa! Kentalkan semangat, kumpul, kutip, genggam segala ilmu, compact and stabilize your mind, and for sure if the God's willing, your words will be crafted in the book of great history.
Maaf jika tersilap di satu dua kata, harap diampunkan kekurangan diri. Peace :)








+Logic leads the leaders+









1 comment: